Afgelopen jaren is verkoop van elektrische auto’s flink gestegen. Steeds meer merken komen met (betaalbare) elektrische modellen. Het rijden van een elektrische auto biedt voor velen veel voordelen, daar wordt al veel over geschreven. Maar aan elk voordeel kleeft vaak ook wel een nadeel, ook bij elektrische auto’s. Zo is de actieradius en het trekgewicht vaak een discussiepunt. Want een zware caravan trekken zit er veelal niet in met een elektrische auto. Daarom zijn vouwwagens erg in trek, die bieden de uitkomst om met een elektrische auto toch op kampeervakantie te gaan.
De verkoop van elektrische auto’s in Europa zal blijven stijgen in de periode tot 2035. Vanaf dat moment is de verkoop van nieuwe diesel- en benzineauto’s verboden in de EU. De switch van diesel en benzine naar elektriciteit zal daarom grote gevolgen hebben voor de manier waarop we op kampeervakantie gaan.
Omdat caravans voor veel elektrische auto’s te zwaar zijn om te trekken, blijft de vouwwagen bezig met zijn opmars in populariteit. Vouwwagens hebben het grote voordeel dat deze een laag gewicht hebben. Zo weegt een Camp-Let vouwwagen bijvoorbeeld slechts 270 kg en is de maximale belasting 500 kg. Dit staat in schril contrast met de veel zwaardere caravans.
Daarnaast is een vouwwagen een aerodynamisch ontworpen, wat zorgt voor een minimale luchtweerstand tijdens het rijden.
Steeds meer mensen ontdekken dat een vouwwagen achter een elektrische auto een goede combinatie is. Het voordeel van het lage gewicht en een aerodynamisch ontwerp zorgen ervoor dat het verbruik van de elektrische auto minimaal toeneemt en de vouwwagens daarom mateloos populair blijven.
Om te laten zien dat het rijden met een elektrische auto samen met een vouwwagen een goede combinatie is, is er een vergelijkend onderzoek gedaan.
In deze test worden twee verschillende testritten uitgevoerd. Elke rit wordt met en zonder vouwwagen aan de trekhaak gereden.
Bij testrit 1 werd gekeken naar gecombineerd rijden op provinciale wegen met een maximumsnelheid van 80 km/u.
Bij testrit 2 werd gekeken naar rijden op de snelweg met een maximumsnelheid van 80 km/u met vouwwagen en 130 km/u zonder vouwwagen.
De testauto is een Volkswagen ID.4 met een accu van 82 kWh en een officiële actieradius van 517 km.
Met vouwwagen op de provinciale weg:
Afstand: 30 km op reguliere provinciale weg bij een snelheid tot 80 km/u.
Verbruik: 5,60 km/kWh
Zonder vouwwagen op de provinciale weg:
Afstand: 30 km op reguliere provinciale weg bij een snelheid tot 80 km/u.
Verbruik: 6,20 km/kWh
Resultaat van test 1 provinciale weg:
De elektrische auto rijdt met vouwwagen slechts 0,6 km minder per kWh dan zonder vouwwagen aan de trekhaak. Dat wil zeggen dat je met een volledig opgeladen accu (82 kWh) slechts 9,52% minder aflegt met een vouwwagen aan de trekhaak.
Met vouwwagen op de snelweg:
Afstand: 30 km op de snelweg bij een snelheid tot 80 km/u.
Km/kWh: 5,70 km/kWh
Zonder vouwwagen op de snelweg:
Afstand: 29 km op de snelweg bij een snelheid tot 130 km/u.
Km/kWh: 4,70 km/kWh
Resultaat van test 2 op de snelweg:
De elektrische auto met vouwwagen rijdt op de snelweg 1,0 km meer per kWh dan zonder een vouwwagen aan de trekhaak. Dat wil zeggen dat je met een volledig opgeladen accu (82 kWh) 15,86% meer rijdt met een vouwwagen achter de elektrische auto.
Bent u benieuwd geworden naar de mogelijkheden van een vouwwagen? Kom dan langs in onze showroom in Noordbergum of neemt contact met ons op!
Wij hebben een ruime voorraad nieuwe en gebruikte vouwwagens van verschillende merken.
Heeft u daar wel eens aan gedacht? Een nieuwe vouwwagen is per maand voordeliger dan u denkt!
Camp-Let vouwwagens
Jamet vouwwagens
Campooz vouwwagens